سقف درآمد یک خانواده ۴ نفره چقدر باشد تا مشمول دریافت یارانه شوند؟
پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی


آلبرت بغزیان: سه میلیون تومان

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصاد و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پاسخ به سؤال فارس گفت: برای اینکه یک خانواده ۴ نفره از شرایط حداقل معیشت در تهران برخوردار شود باشد باید حداقل ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشد و اگر بالای ۳ میلیون درآمد داشت می‌تواند پس‌انداز داشته باشند بنابراین اگر خانواده‌ای کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد داشت باید یارانه دریافت کند.
وی افزود: مسلما خانواده ۴ نفره‌ای که در شهرستان‌ها و روستاها زندگی می‌کنند با ۳ میلیون تومان درآمد از رفاه بیشتری برخوردار خواهد بود بنابراین تعریف میزان سطح رفاه در تهران و شهرهای بزرگ با شهرستان‌ها و روستاها متفاوت است و باید این مسئله هم در پرداخت یا عدم پرداخت یارانه مدنظر قرار بگیرد.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: لزوم مجموعه‌ای دقیق که درآمد افراد و خانوار‌ها را بطور سالیانه پایش کند و میزان آن را بدست آورد ضروری است.

سیدسعید زمانیان: سه میلیون تومان

سید سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال گفت: با در نظر گرفتن رکود اقتصادی، عدم اشتغال مولد و تورم بالا ۳۵ درصد، اگر یک خانواده ۴ نفره کمتر از ۳ میلیون تومان درآمد داشته باشند باید به آن‌ها یارانه تعلق بگیرد.

ایرج ندیمی: یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون تومان

ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی در این موضوع چنین پاسخ داد: در رابطه با این موضوع موارد مختلفی مثل محل زندگی (زیرا هزینه‌ها در نقاط مختلف کشور با هم متفاوت است)، داشته‌های و هزینه‌های زندگی (مثل درمان و آموزش) باید لحاظ شود.
وی افزود: برای تعیین خط فقر تعاریف در شهرهای بزرگ، شهرستان‌ها و روستاها با یکدیگر متفاوت است زیرا به عنوان مثل روستاهای ما برای دسترسی به بسیاری از چیزها مثل بیمارستان، دانشگاه و ... باید به شهرها مراجعه کنند و همین موضوع هزینه زندگی آن‌ها را بالا می‌برد.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با در نظر گرفتن جمیع مسائل به نظرم برای یک خانواده ۴ نفره برای پرداخت یارانه کف یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را در نظر گرفت و دامنه آن بر حسب هزینه‌های زندگی خانواده تا ۳ میلیون تومان متغیر باشد.

عباسعلی نورا: یک تا دو میلیون تومان

عباسعلی نورا استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به همان سؤال فارس گفت: تعیین خط فقر بستگی به مکان زندگی در شهرهای مختلف دارد. وی افزود: برای تعیین خط فقر باید خانوارها را به مکان زندگی آن‌ها دسته بندی کرد. یک خانواده ۴ نفره در تهران حداقل باید ۲ میلیون تومان درآمد داشته باشند و اگر کمتر از این میزان باشد باید مشمول دریافت یارانه شود.
این استاد اقتصاد اظهار داشت: یک خانواده ۴ نفره در کلانشهرهای بزرگی مثل اصفهان، شیراز، مشهد و غیره حداقل باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد.
وی تصریح کرد: در سایر نقاط ایران یک خانواده ۴ نفره حداقل باید یک میلیون تومان درآمد داشته باشد و اگر کمتر از یک میلیون درآمد داشت باید مشمول دریافت یارانه شود.

ابوالقاسم حکیمی‌پور: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

ابوالقاسم حکیمی‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: تعیین میزان درآمد برای مشمولان دریافت یارانه بدون معین شدن خط فقر یک کار غیر علمی است و اشکال دارد.
وی افزود: از بعد از انقلاب تابحال فقط دو بار خط فقر مشخص شده است در حالی که قبل از اینکه یارانه‌بگیران مشخص شوند باید خط فقر نسبی(فرد فقط توان تأمین خورد و خوراک را دارد) و خط فقر مطلق (فرد حتی نمی‌تواند خورد و خوراکش را تأمین کند) تعیین شود.
این استاد اقتصاد تصریح کرد: به نظرم یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای یک خانواده ۴ نفر خط فقر محسوب می‌شود که بدون کار کارشناسی در این زمینه هر عددی که توسط کارشناسان اعلام شود حکم یک عدد صوری را دارد.

حیدر مستخدمین حسینی: یک میلیون تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی و معاون مالی اقتصادی سازمان گسترش در این مورد گفت: هزینه‌های زندگی در نقاط مختلف کشور بر حسب محل زندگی در کلانشهرها، شهرهای کوچک و روستاها با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: بنابراین برای اینکه بگوییم یک خانواده ۴ نفره مشمول دریافت یارانه می‌شود یا خیر لازم است که میزان درآمد و هزینه‌های زندگی آن خانواده را بدست آورد و کسب میزان درآمد یک خانواده توسط اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی امکان‌‌پذیر است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیشنهاد مشخصی در این ارتباط نمی‌توان ارائه کرد و باید در این خصوص خط فقر مشخص شود.

مستخدمین حسینی اظهار داشت: براساس آخرین اطلاعات از هزینه‌ها که سال ۹۱ مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام کرده است در نقاطی از کشور که کمترین هزینه را دارند کف درآمد برای یک خانواده ۴ نفره باید یک میلیون تومان باشد و این عدد تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در شهرهای بزرگ قابل تغییر است.

عطاءالله حکیمی: عددی اعلام نمی‌کنم

عطاء الله‌ حکیمی عضو کمیسیون اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال گفت: این کار نیازمند یک کار کارشناسی است و به راحتی نمی‌توان عدد و رقمی را برای آن اعلام کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه تورم دائما در حال تغییر و رو به افزایش است و همچنین هزینه‌های زندگی در نقاط مختلف کشور با هم یکسان نیست بنابراین ترجیح می‌دهم تا عددی را اعلام نکنم.

اسماعیل جلیلی: خط ثروت مشخص شود، نه خط فقر

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: این موضوع بین دولت و مجلس در حال بحث و مذاکره است.
وی افزود: در این مورد دو دیدگاه وجود دارد که یکی تعیین خط فقر است که کسانی که کمتر از آن مبلغ را می‌گیرند شامل دریافت یارانه شوند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: مبنای دیگر هم برای دریافت یارانه معافیت مالیاتی است ولی آن چیزی که مهم است این است که باید خط ثروت مشخص شود نه خط فقر و این موضوعات هنوز به نتیجه و جمع‌بندی نرسیده است و انشاء‌الله در جلسات آتی هم‌اندیشی بین دولت و مجلس به نتیجه برسد.

موسی‌الرضا ثروتی: ۱.۵ تا دو میلیون تومان

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت: این رقم برای ساکنین شهرها و روستاها با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: سقف درآمد خانوار ۴ نفره برای اینکه مشمول دریافت یارانه شوند در تهران ۲ میلیون تومان و در صورت نداشتن مسکن ۳ میلیون تومان و در شهرستان‌ها یک و ۵۰۰ هزار تومان و در صورت نداشتن مسکن ۲ میلیون تومان است.

جعفر قادری: ۵ میلیون تومان

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت: برای اینکه کار باید درآمد و هزینه‌های خانوار لحاظ شود که درآمد و هزینه‌های خانواده‌ها در نقاط مختلف کشور با یکدیگر متفاوت است.
وی افزود: همچنین تعیین شاخص خط فقر نیز باید لحاظ شود و با این توضیحات فکر می‌کنم در تهران برای خانواده ۴ نفره بدون مسکن درآمد کمتر از ۴ تا ۵ میلیون تومان باید شامل دریافت یارانه شوند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: البته هزینه زندگی در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک کمتر از تهران می‌شود که باید این موضوع هم برای دریافت یا عدم دریافت یارانه لحاظ شود.

 


 



آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 114
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 429
بازدید ماه : 5177
بازدید کل : 194354
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی