لبنان ، کاسه داغ‌تر از آش در تحریم شهروندان ایرانی
پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

لبنان کاسه داغ‌تر از آش در تحریم شهروندان ایرانی
چندی پیش استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای راضی ساختن مقامات لبنانی به پیوستن به تحریم های بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بیروت سفر کرده بود.

اولين نکته جالب براي افرادي که در خيابان‌هاي بيروت قدم مي‌زنند، وجود تعداد بسيار زياد بانک‌هايي است که برخي آنها نيز هويتي ترکيبي از مليت لبناني - خارجي دارند.

هر چند طی دو ساله گذشته سخت‌گیری هایی از سوی بعضی بانک های لبنانی و خارجی مستقر در لبنان برای موسسات و حتي اشخاص حقیقی ایرانی اعمال می شد اما در رویکردی عجیب که حتی در اروپا، آمریکا و دیگر کشورها شاهد نیستیم، بانک های لبنانی اقدام به مسدود كردن حسابهای ایرانیان، شرکتهایی که ایرانیان سهام دار هستند و یا افراد لبنانی که به ایرانیان جهت بهره برداری از حساب وکالت داده اند،طبق بررسی هاي صورت گرفته، این امر پس از فشار خزانه داري امريكا و بنا به دستور بانک مرکزی لبنان صورت می گیرد؛ این بخشنامه بانکها را از افتتاح حساب برای ایرانیان و سوری های مقیم و غیر مقیم لبنان بر حذر می دارند و تلویحاً به بستن یا سخت گیری در حسابهای موجود اشاره دارد.

یکی از ایرانیان مقيم بيروت که سالها در لبنان مشغول کار تجاری است در اين راستا گفت كه بانک هايي كه در آنها حساب دارد، با اظهار تأسف از اینکه یکی از مشتریان خوب را از دست می دهند، از وي خواسته اند تا کلیه حسابهای شخصی و شرکت خود را از اين بانک ها انتقال دهد و حسابهای خود را ببندد.

وي ادامه داد كه وقتی برای گشایش حساب در دیگر بانکها اقدام كرده، متوجه شده كه بر اساس بخشنامه اي سراسري، افتتاح هر نوع حساب بانکی شخصی برای شهروندان ایرانی، شرکتهای آنها و شرکت هایی که سهامدار انها ایرانی است،ممنوع شده است. می نمایند و حتي تمام بانکهای لبنانی از افتتاح حساب برای ایرانیان امتناع می کنند.



این سخت گیری در لبنان كه از ضعف رايزني هاي سياسي- اقتصادي ميان نهادهاي ذي ربط دو كشور حكايت دارد، در حالي صورت مي گيرد که تحریمهاي اخير اتحاديه اروپا و حتي امريكا شامل شهروندان ایرانی و اشخاص حقیقی نمی گردد و تنها درباره افراد معین و شرکتهای خاص دولتی ایران اعمال شده و خیلی از ایرانی ها در کشورهای مختلف جهان من جمله اروپا و امریکا دارای حساب بانکی هستند و با محدودیتی مواجه نمی گردند.

پيش از اين دیلی استار نوشته بود: مسئولان لبنانی و بانک های این کشور به یک مقام ارشد امریکایی اطمینان داده اند که این کشور کاملا به تحریم ها علیه سوریه و ایران پایبند باشد.

چندی پیش استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای راضی ساختن مقامات لبنانی به پیوستن به تحریمات بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بیروت سفر کرده بود.

جالب آنکه ۸ بانک از بانک‌هاي لبنان در ليست ۱۰۰۰ بانک برتر دنيا قرار دارند که بالاترين درصد حساب بانکي فردي در دنيا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش ماهانه بانک مرکزي لبنان نزديک به ۱۴ درصد از جمعيت کاري از مجموع ۳/۴ ميليون نفر جمعيت اين کشور در بخش‌هاي گردشگري، تجارت و به ويژه صنعت بانکداري اشتغال دارند.

بانک مرکزي لبنان در سال ۱۹۶۳ به عنوان يک بانک تجاري افتتاح و به‌عنوان واحد مستقل از دولت و کنترل و هدايت‌کننده تمامي‌فعاليت‌هاي مالي، پولي، بانکي و سرمايه‌گذاري معرفي شد.
مرکز اين بانک در بيروت است و در ۹ شهر اصلي اين کشور از جمله صور، صيدا، نبطيه، بعلبک و طرابلس شعبه دارد.

بانک مرکزي لبنان توسط يک رييس کل و چهار معاون اداره مي‌شود و هيات مديره آن شامل رييس کل، معاونين و مديران کل دو وزارتخانه دارايي، اقتصاد و تجارت است.
رييس کل بانک مرکزي هر شش ماه يکبار به پيشنهاد وزير دارايي و با تصويب کابينه دولت انتخاب مي‌شود.
وظيفه اصلي بانک مرکزي، حفظ ارزش پول لبنان، مديريت و نظارت بر فعاليت‌هاي بانکي و پولي بانک‌ها و تمامي ‌موسسات اعتباري، مالي و مبارزه با پولشويي است.
 

 

 



ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 2 مهر 1387برچسب:پاتوق جوانان, سیاسی, اقتصادی, لبنان, تحریم, بانک مرکزی, ایران,, :: 22:9 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی