با حکم رئیس‌جمهور؛ دریابان علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی کشور شد
پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

حسن روحانی رئیس جمهور در حکمی علی شمخانی وزیر سابق دفاع و عضو شورای راهبردی سیاست خارجی را به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب کرد.
امیر دریابان علی شمخانی متولد ۱۳۳۴ در اهواز، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران، رئیس كمیته سياست‌های دفاعی امنيتی شورای عالی امنیت ملی ایران، قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه در کابینه در دوران دفاع مقدس و وزیر دفاع در کابینه اول و دوم اصلاحات به مدت هشت سال بوده است.

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/02/18/IMG12360373.jpg

شمخانی از اولین پایه گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده سپاه در استان خوزستان بوده است.وی یک سال پس از پایان جنگ ایران و عراق (سال ۱۳۶۸)، با حکم فرماندهی کل قوا؛ حضرت آیت الله خامنه ای، ضمن انتقال از سپاه پاسداران به ارتش جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت.
وی چند ماه پس از تصدی فرماندهی نیروی دریایی ارتش، در اجرای راهبرد جدید دریایی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم الانبیا را عهده دار شد و در مدت فرماندهی هشت ساله، در قرارگاه دریایی خاتم الانبیا، تشکیلات رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را با ایجاد تحول اساسی در سلاح ها، تاکتیک ها و عملیات مشترک دو نیرو، تجدید سازمان نمود.
شمخانی در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کرد اما از محمد خاتمی شکست خورد و پس از خاتمی و احمد توکلی در رتبه سوم قرار گرفت. در زمان کابینه دوم خاتمی نیز بار دیگر  به سمت وزارت دفاع منصوب گردید.
وی علاوه بر طی دوره دانشکده های عالی و استراتژیک نظامی دارای دانشنامه مهندسی از دانشگاه چمران اهواز و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت می باشد. شمخانی مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی سابق است.
وی علاوه بر تألیف مجموعه کتاب هایی در مورد مدیریت استراتژیک و چندین مقاله علمی در مورد مباحث راهبردی و بحران‏های منطقه ای و بین المللی، در دانشگاه های مختلف علوم نظامی و راهبردی به تدریس اشتغال دارد.


به نوشته مهر؛ علی شمخانی اولین وزیر ایرانی است که به دلیل نقش برجسته ای که در طراحی و اجرای سیاست تنش زدائی و توسعه روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به عهده داشت، بالاترین نشان دولتی (مدال عبدالعزیز) را از پادشاه عربستان سعودی دریافت کرد.

وی همچنین رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح است.

 




ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 19 شهريور 1387برچسب:, :: 23:38 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 978
بازدید ماه : 4051
بازدید کل : 198364
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی