راهکاری برای وقتی که هوای اتومبیل حال شما را بد می کند
پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

 
گرفتگی هوای ماشین ناراحتی رایجی است که 20% افراد جامعه گرفتار آن هستند. خانم ها در این باره آسیب پذیرترند به طوری که احتمال ابتلا آنها 70% بیشتر از مردان است. بسیاری از کودکان 10 تا 12 ساله نیز از این مشکل رنج می برند.

علت ناراحتی
بیماری مربوط به گرفتگی هوای ماشین از جابجایی ادراک دیداری و مرکز تعادل واقع درگوش میانی ناشی می شود. این حالت ممکن است درصورت استفاده از هر وسیله نقلیه اتفاق بیفتد که البته بعضی وسایل مانند قطار ناراحتی کمتری را به همراه دارد. زمانی که موقعیت همان محرک چندین بار تکرار شوند می تواند کاهش یابد. همچنین شخصی که هنگام اولین تجربه سوار شدن به ماشین این حالت را تجربه می کند، پس از چندین بار ناراحتی کمتری را احساس می کند.


علائم گرفتگی هوای ماشین
کسالت،‌ سرگیجه،‌ حالت تهوع، سر درد، تعریق سرد، افزایش بزاق دهان،‌ خواب آلودگی و تنفس تند علائم مربوط به این مشکل هستند که ممکن است به استفراغ منجر شود. این حالات زمانی که بدن به حرکات وسیله نقلیه عادت کند یا وسیله متوقف شود برطرف خواهد شد. از آنجا که ممکن است استفراغ ادامه پیدا کند و به کمبود آب بدن بیانجامد، باید این علائم را هشداردهنده دانست.


اهمیت انتخاب بهترین صندلی در وسیله نقلیه
از آنجا که این مشکل مربوط به هماهنگی بین چشم و احساس جاذبه زمین است، انتخاب صندلی مناسب اهمیت بالایی دارد. راننده هیچ وقت دچار چنین ناراحتی نمی شود. نشستن درصندلی جلو به مسافر امکان می دهد که مناظر را از روبرو به طور واضح ببیند تا اینکه همه چیز از کنار او رد شوند. نشستن روی صندلی عقب چنین تصویری را به مسافر نشان می دهد.


کنترل تنفس؛ عامل مهم دیگر
کنترل تنفس روش طبیعی و مؤثری برای غلبه بر علائم ذکر شده است. در این شرایط فرد به چیز دیگری فکر می کند و حواسش معطوف حالت تهوع نمی شود و همچنین عملکرد بازدارنده استفراغ حین تنفس بسیار مهم خواهد بود. برای این منظور توصیه می شود درصورت امکان پنجره های ماشین باز باشد تا هوای تازه جریان داشته باشد.


گیاهان مؤثر در درمان حالت تهوع
- زنجفیل: زنجفیل یکی از گیاهان مفید در درمان حالت تهوع است. مطالعات بسیاری تاثیر پیشگیرانه و درمانی این گیاه را خصوصا به شکل پودر در حالت تهوع و استفراغ تایید می کنند. فواید آن همچنین در مورد تهوع خانم های باردار و کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند نیز اثبات شده است.
امروزه کپسول های حاوی پودر زنجفیل در داروخانه ها وجود دارد. توصیه می شود 250 میلی گرم تا1 گرم از آن را یک ساعت قبل از حرکت وسیله نقلیه مصرف کنید. هر 4 ساعت یک بار آن را تکرار کنید تا علائم ناراحتی برطرف شود.
- نعنا تند: تحقیقات پزشکی گویای این است که نعنا تند می تواند حالت تهوع و سردرد مرتبط با مشکل گرفتگی هوای اتومبیل را تسکین می دهد. 2 تا 4 قطره روغن آن را همراه با کمی روغن گیاهی رقیق کرده و مصرف کنید. ابتدا با 2قطره شروع کنید تا بوی تند آن عادی شود. همچنین می توانید 1 قاشق سوپخوری برگ خشک نعنا را در 150 میلی لیتر آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید. 3 تا 4 فنجان از این دمنوش را در روز بین غذا میل کنید.

 

 




ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, علمی-آموزشی , گرفتگی هوای ماشین , تهوع, :: 23:14 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 461
بازدید ماه : 4649
بازدید کل : 198962
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی